26 березня 2019, 15:15
Міністр інфраструктури Володимир Омелян розповів про створення Дорожнього фонду й збільшення фінансування на ремонт автошляхів для регіонів
Днями на Полтавщину приїжджав міністр інфраструктури Володимир Омелян. Він зустрівся з жителями Лохвицького й Решетилівського районів, побував на полтавському летовищі. Також поспілкувався з керівництвом області про перспективи ремонту і будівництва доріг на Полтавщині.
Протягом п’яти років завдяки підтримці Президента Петра Порошенка й Уряду підхід до ремонту та будівництва доріг кардинально змінився. Створений Дорожній фонд, а кошти акцизу з пального тепер направляються на ремонт автошляхів.
Проте, за словами Володимира Омеляна, відремонтувати всі автошляхи за один день не вдасться. Впродовж чотирьох років у державі відновили 7 тис. км доріг. Таку ж протяжність відремонтували протягом 2004-2013 років. За короткий час Президент та Уряд змогли налагодити роботу в цьому напрямку, не зважаючи на війну.
Будь-яка сильна держава починається з доріг
Один з основних пріоритетів Президента та Уряду – якісні дороги. До будь-якого інфраструктурного об’єкта потрібно доїжджати транспортом.
Володимир Омелян розповідає, що неможливо за короткий час відбудувати всі автошляхи в державі:
– Дороги не з’являються за ніч. Це велика підготовча робота. Якщо вона проведена правильно, результат триває десятиліття.
Завдяки реформі децентралізації автошляхи передаються на баланс органів місцевої влади. Тому обласна влада, сільські й селищні громади та ОТГ самостійно вирішують, які ділянки ремонтувати. Так звані «тешки» – «Т – (індекс дороги)» – передають на баланс місцевим громадам, а ось дорогами державного значення займатиметься Укравтодор.
Дорожній фонд – крок для відбудови держави
Завдяки ініціативі Президента 1 січня 2018 року створили Дорожній фонд. Він наповнюється за рахунок акцизних зборів і мит від нафтопродуктів, палива й автомобілів.
– Це величезний крок для країни вперед. Ми створили Дорожній фонд й акумулювали гігантський ресурс для України для будівництва доріг. Цього року виділили 55 млрд грн, наступного року – 75 млрд грн. У межах урядової програми Володимира Гройсмана на відновлення українських автошляхів між обласними центрами й дорогами міжнародного значення матимемо 300 млрд грн, – стверджує Володимир Омелян.
За його словами, важливо розуміти, що окрім самих ремонтних чи будівельних робіт, необхідно пройти відповідні тендерні й інші процедури.
«Раз на 10 років…»
Протягом усіх років будівництво доріг в Україні відбувалося за принципом «щороку»: сходив сніг, а за ним і асфальтове покриття. Тому роботи доводилося проводити щороку. Такий механізм мав велику вірогідність корупції.
Нині Україна переймає досвід європейських країн: планують відновлювати дороги в державі раз на 5-10-15 років – залежно від способу ремонту: ямкового, поточного середнього чи капітального.
– Усі ми кажемо про якість німецьких автобанів чи американських бетонних доріг, які будувалися раз на десятки років. Те саме повинно бути й в Україні. Саме тому ми запроваджуємо контроль якості, прозорості й конкурентності під час обрання компаній, які будуватимуть дороги, – пояснює Володимир Омелян.
800 млн грн для Полтавської області на ремонт та утримання доріг
Щорічно на місцеві дороги з Дорожнього фонду виділяють 35% коштів. Цього року передбачається, що 15 млрд грн скерують у регіони. Останні самостійно визначатимуть, в яких районах і коли ремонтуватимуть дороги.
– Для Полтавської області ми виділили 800 млн грн. Працюємо шляхом співфінансування. До речі, велика заслуга Президента, що він наполіг на реформі децентралізації. Раніше Київ розпоряджався 80% державного бюджету. Нині 50% коштів із держбюджету розподіляється на місця. І це співвідношення збільшуватиметься, – розповів Володимир Омелян. – Дуже важливо, щоб цю субвенцію громади використовували якісно. Щоб ОТГ, приватні компанії долучилися до будівництва українських автошляхів. Адже тоді цей процес буде швидшим, бо люди не можуть чекати 5-10 років якісних автобанів чи автошляхів. Рухатимемося далі, щоб дороги відновлювали капітально, а не латали ямковими ремонтами.
Ремонтуємо старе і будуємо нове: автобан Дніпро-Решетилівка
Нині на Полтавщині будують сучасний бетонний автобан на шляху Дніпро–Решетилівка. Це нова транспортна розв’язка поблизу села Бутенки (Кобеляцький район). За словами Володимира Омеляна, будівництво планують завершити до кінця 2019 року.
Транспортна розв'язка – це частина стратегічного чотириполосного автобану траси Київ–Дніпро. Повністю його завершать до кінця 2021 року. Також у планах – будівництво об’їзної житомирської дороги Миколаїв–Кропивницький.
– У Полтавській області цей автобан будується з бетону з гарантією на 28 років. За умови належного утримання він прослужить не менше, ніж 50 років. Про це у 2014 році ми могли лише мріяти. Нині це вже реальність, – розповів Володимир Омелян.
Ми плануємо переходити на будівництво бетонних доріг. Раніше це було дуже непопулярно в Україні. Краще було ремонтувати асфальтом і потім щороку латати. Ми вважаємо, що це шлях у нікуди.
Як каратимуть компанії, які неякісно ремонтують дороги
Часом підрядні компанії, які ремонтують дороги, виконують роботи неякісно. Але є ринок та конкуренція. Тому компанії самі мають бути зацікавлені надавати якісні послуги, щоб потім знову брати участь у тендерах та вигравати їх.
– Окрім тих механізмів ринку, які ми запустили, є конкуренція, через яку ринок зростає. Компанії розуміють, що чим кращу якість ремонту вони забезпечують, тим більше шансів виграти у тендері, отримати нові замовлення. А значить і залучити нові кошти, щоб розвивати свій бізнес, – додав Володимир Омелян. – Також ми запустили механізм категорійності компаній. Найближчим часом Укравтодор оголосить наше бачення. Ми вважаємо, що в Україні має бути використаний чеський підхід 4-категорійності. Є компанії, які мають уже досвід, необхідну кількість техніки і працівників. Вони можуть будувати дороги першої та другої категорії. І відповідно допускаються до тендерів. Компанії, в яких є один каток, але нема працівників, можуть асфальтувати паркові доріжки, поки не напрацюють ресурс для переходу далі. Це гарний підхід, бо коли компанія досвідчена, а в Україні таких уже 40, ми можемо щось будувати. Одним бажанням дорогу не збудуєш.
Полтавська ОДА
Volodimir Omelyan Inspektuie Remont Dorogi Kiyiv Harkiv
Remont Trasi M 03 V Mezhah Poltavi
Volodimir Omelyan U Poltavskomu Letovishchi
Volodimir Omelyan Inspektuie Remont Dorogi Kiyiv Harkiv
Remont Trasi M 03 V Mezhah Poltavi
Підпишіться, щоб отримувати листи.