03 вересня 2019, 11:24
За три роки первинну і вторинну правову допомогу отримали понад 67 тисяч жителів Полтавщини
Минуло три роки з часу створення державних інституцій, які забезпечують людям безоплатний доступ до юридичних послуг – бюро правової допомоги.
З 1 вересня 2016 року на Полтавщині розпочали роботу 23 бюро правової допомоги. Вони були створені на базі ліквідованих районних управлінь юстиції та покликані стати пунктами доступу громадян до права і правосуддя. Нині у районних центрах області працюють 24 бюро правової допомоги. У Лубнах і Кременчуці діють місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Бюро правової допомоги – всеукраїнська мережа точок доступу до безоплатної правової допомоги, активного поширення правової інформації та доступу до правових консультацій на рівні територіальних громад.
Діяльність бюро правової допомоги передусім спрямована на підвищення правової грамотності мешканців сільської місцевості й малих міст.
Основними завданнями бюро правової допомоги є:
Звернувшись до бюро правової допомоги, кожен мешканець територіальної громади може отримати безкоштовні консультації з правових питань та скористатися електронними сервісами Мін’юсту. Крім того, клієнти мають змогу через бюро отримати доступ й до адвокатських послуг, якщо це необхідно та у разі належності до визначених законом категорій осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу; фахівці бюро представляють інтереси таких осіб у суді за окремими видами спорів.
Система безоплатної правової допомоги розвивається, постійно розширюється коло осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу. З січня 2017 внутрішньо переміщені особи та особи, які претендують на отримання такого статусу, а також особи, які претендують на отримання статусу ветерана війни, зокрема учасника бойових дій, отримали право на таку допомогу. Крім того, безоплатна вторинна правова допомога надається ветеранам війни, у тому числі учасникам бойових дій, іншим особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Важливо, що відповідна допомога надається не лише з питань їх соціального захисту, як це було раніше, а з будь-яких питань. Також суттєво підвищився поріг малозабезпеченості для отримання доступу до безоплатної вторинної правової допомоги. Право на неї отримали особи, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб – не більше 4 014 грн із липня до грудня 2019-го, для непрацездатних осіб – не більше 3 128 грн із липня до грудня 2019-го.
Із січня 2018 року право на безоплатну вторинну правову допомогу також отримали діти та жертви гендерно обумовленого насильства.
За три роки діяльності бюро первинну правову допомогу у вигляді консультацій та правової інформації отримали понад 62 000 жителів Полтавщини, вторинну правову допомогу – понад 5 000 жителів області. У 2 133 випадках це представництво здійснювали адвокати, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, а у 2 900 – інтереси громадян у суді або перед іншими органами представляли штатні юристи бюро.
Скористатися послугами фахівців системи безоплатної правової допомоги громадяни можуть, не лише завітавши до бюро правової допомоги, але й відвідавши дистанційні та мобільні пункти доступу до безоплатної правової допомоги.
Дистанційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що функціонує на постійній основі за визначеним графіком у приміщенні установи, організації, закладу для громадян, які мають потребу в безоплатній правовій допомозі, але з огляду на різні обставини (географічна віддаленість, відсутність вільного часу тощо) не мають змоги оперативно звернутися до бюро правової допомоги.
Одним із видів організації роботи дистанційних пунктів доступу до БПД, що застосовується місцевими центрами для зручного та оперативного спілкування з клієнтами, є використання Skуpe-зв’язку.
За його допомогою кожен, хто потребує безоплатної правової допомоги, може:
Мобільний консультаційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що періодично формується як тимчасова група осіб для здійснення виїздів за визначеним графіком до географічно віддалених, важкодоступних районів, а також за місцем фактичного проживання громадян з особливими потребами та спеціалізованих установ (госпіталі, пансіонати, геріатричні установи тощо).
За три роки діяльності бюро правової допомоги Полтавщини діяло 465 дистанційних пунктів, де консультації отримали майже 8 000 громадян.
Під час роботи 959 мобільних дочок доступу до БПД юридичні консультації отримали понад 3 500 жителів області.
Важливим напрямком забезпечення доступу до БПД є надання адресної допомоги громадянам, які за станом здоров’я не можуть самостійно відвідати бюро. До проведення таких прийомів також залучають параюристи (молоді юристи, студенти). Під час зустрічей фахівці вивчають надані документи, з’ясовують проблеми клієнтів, надають юридичну консультацію й за потреби приймають письмові звернення про надання безоплатної вторинної правової допомоги. За поданими зверненнями приймаються рішення про надання БВПД й видаються доручення адвокатам або накази на представлення інтересів клієнта фахівцями бюро, які безпосередньо допоможуть вирішити проблему.
Із моменту створення бюро правової допомоги такою послугою скористалися 200 осіб.
Прикладом дієвості бюро правової допомоги є понад 2 000 успішних справ, в яких рішення були прийняті на користь клієнтів.
Одним із пріоритетних завдань фахівців бюро безоплатної правової допомоги Полтавщини є правопросвітництво у регіоні. Проводилося інформування громадян про їхні права, можливості їх реалізації й захисту, зокрема й завдяки системі БПД. За роки створення бюро правової допомоги проведено близько 7 000 заходів різного формату: це лекції, круглі столи, години інформування, брейн-ринги, правові вікторини, інсценовані судові засідання для учнів, семінари, інтерактивні уроки, правові квести тощо. Правоосвітніми заходами охоплені учні ДНЗ, ЗОШ, ВНЗ, батьки, педагогічні працівники, безробітні, особи, які перебувають на обліку у відділах пробації, представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, юристи, пенсіонери й інші категорії населення. Фахівці бюро правової допомоги здійснили понад 3 500 тематичних виступів.
Орієнтуючись на правові потреби громадян, фахівці БПД приділяли значну увагу самоосвіті громадян. З цією метою розроблено майже 500 брошур та буклетів з актуальних правових питань. Безумовно, провести активну правопросвітницьку діяльність, видати брошури правової тематики неможливо без залучення відповідних коштів. Фахівці бюро працювали над програмами правової освіти та правової допомоги, спрямованими на підвищення рівня правової освіти й розширення доступу громадян до правової допомоги. З моменту створення бюро правової допомоги за ініціативи фахівців прийнято 200 таких програм у районних, міських, селищних, сільських радах та ОТГ області, на реалізацію яких передбачені кошти у сумі понад 2 000 000 грн на весь період дії програм. За три роки діяльності бюро правової допомоги використали майже 200 000 грн на реалізацію основних заходів програм.
Масштабну роботу важко провести самотужки, тому представники бюро правової допомоги налагодили співпрацю із 720 партнерами, з якими реалізують просвітницьку роботу, підписують меморандуми про співпрацю, створюють мобільні, дистанційні пункти доступу до БПД, проводять спільну діяльність, спрямовану на захист прав людей у регіоні. З-поміж партнерів – представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, центрів зайнятості, органів пробації, правоохоронних органів, навчальних закладів, громадських організацій, засобів масової інформації.
Отримання юридичних консультацій у бюро сприяє виробленню у громадян практики використання правових інструментів для вирішення своїх життєвих питань.
Переважна більшість клієнтів системи безоплатної правової допомоги насамперед потребують актуальної правової інформації та якісних консультацій. Впровадження розгалуженої мережі бюро правової допомоги, дозволило створити справді рівні можливості доступу людей до права і правосуддя для найбільш соціально вразливих категорій громадян внаслідок запровадження виключного права адвокатів на представництво в суді та браку адвокатів у сільській місцевості та малих містах; наблизити правові послуги до кожної територіальної громади.
Перші три роки роботи бюро правової допомоги Полтавщини засвідчили їх ефективність, важливість та необхідність для усіх українців.
Звернутися до бюро правової допомоги можна за адресами, які доступні за електронною адресою http://www.legalaid.gov.ua/ua/local-centres. Також дізнатися їх адреси можна за телефоном єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно у межах України).
Регіональний центр з надання безоплатної
вторинної правової допомоги
Підпишіться, щоб отримувати листи.