23 січня 2025, 15:20
Близько 30-ти сімейних лікарів з різних куточків Полтавщини дізналися від досвідчених спікерів – як за допомогою найсучасніших комунікаційних технологій можна ефективно формувати поведінку, сприятливу для здоров’я мешканців своїх громад.
Учасники ділилися думками: «Частенько пацієнти нас лише чують, але не дослухаються до наших порад». Вони приходять «підготовленими» самостійним пошуком про хвороби в Інтернеті та постами в соцмережах. Це ускладнює спілкування лікар-пацієнт.
Керівниця обласного центру громадського здоров’я, регіональна координаторка україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я» Ніна Дурдикулиєва, відкриваючі тренінг, подякувала колегам за таку зацікавленість необхідністю постійного вдосконалення власних знань та навичок комунікації із соціальних та поведінкових змін на користь здоров’ю.
«Добре, що ви, сімейні лікарі, розумієте, що можете як одна з ключових персон у ваших громадах, впливати та профілактику неінфекційних захворювань, доносити не лише своїм пацієнтам, а й керівникам думку про те, що кращий засіб скоротити витрати на лікування – не хворіти. І ми хочемо та можемо вам у цьому допомогти!»
Пані Ніна ознайомила учасників з реалізацією в області україно-швейцарського проєкту „Діємо для здоров’я”.
З яких саме джерел мешканці 4-ох пілотних областей проєкту, серед яких і Полтавська, черпають інформацію про здоров’я (за результатами проведеного у 2024 році дослідження „Обізнаність, ставлення і поведінка щодо НІЗ в Україні ”) детально розповіла професіонал з громадського здоров’я КП „ПОЦГЗ ПОР” Олена Рижикова. 38% з опитаних головними джерелами інформації назвали соціальні мережі у різних форматах: сторінки та канали лікарів і експертів зі здоров’я. А зі спілкування під час прийому у свого сімейного лікаря повідомлення про профілактику неінфекційних захворювань чули 22% респондентів. Щодо рушіїв, які спонукають їх дбати про здоров’я і вести здоровий спосіб життя, переважають рекомендації сімейного лікаря. Тобто є над чим спільно працювати для розвитку нових можливостей комунікації лікар-пацієнт.
Нагадав колегам про поведінкові фактори ризику виникнення неінфекційних захворювань та особливості їх профілактики керівник Центру знань з НІЗ Володимир Голубєв. Він підкреслив, що незбалансований раціон, брак фізичної активності, куріння, надмірне вживання алкоголю, пов’язані з цим підвищений артеріальний тиск, надмірна вага, високий рівень цукру в крові та холестерину є факторами найбільшого внеску в розвиток НІЗ. Важливо правильно комунікувати про це з пацієнтами, розповідати про те, що їм реально запобігти за допомогою зміни способу життя на більш здоровий.
Про практики проведення мотиваційного консультування з відмови від тютюнокуріння поділилася своїм досвідом Людмила Піляй, завідувачка амбулаторії АЗПСМ № 6 КП «ЦПМСД № 2 Полтавської міської ради».
Пані Людмила використала для прикладу «історію успіху» одного зі своїх пацієнтів. Хворий Т., 45-ти років, мав скарги на періодичний кашель, задишку при фізичному навантаженні. Курив протягом 25 років, близько 10-15 цигарок на день. Робив спроби кинути курити три-чотири рази без стійкого успіху. Мав обтяжену спадковість із серцево-судинних захворювань, його батько переніс інфаркт міокарду у віці 50-ти років.
Л.Піляй розповіла, як використовувала метод мотиваційного консультування, зорієнтований на пацієнта, мотивувала його до зміни способу життя. Вона поділилася тим, що важливо орієнтуватися на інтереси самого пацієнта, переконати його, що у нього все вийде, підвищити його готовність до змін відмовитися від шкідливої звички.
Сімейні лікарі детально дізналися про всі вимоги та стандарти проведення успішного мотиваційного консультування: як правильно провести інтерв’ю (опитування) за класичними запитаннями Міллера. Як давати домашнє завдання пацієнту за квадратом Декарта, визначаючи для себе переваги: що буде якщо я кину курити, і якщо ні, розкриваючи для себе перелік безперечних плюсів. Головне – самостійно усвідомити людині існуючі у неї проблеми зі здоров’ям та те, що саме необхідно зробити. Важливо, щоб вони вірили у власні сили, щоб у них визріло усвідомлення, що переваг більше, ніж недоліків, та дійти до необхідності в змінах. А лікар тоді вже зможе краще допомогти розробити пацієнту власний план змін. Звісно, можуть бути зриви, людина може повернутися до тютюнокуріння, варто його мотивувати постійно, створюючи під час спілкувань відкриту та довірливу атмосферу. Тут допомагають поради та планування індивідуальної фізичної активності, корекції способу життя, психологічної стабілізації. Для успішних результатів критично важливою є якісна комунікаційна взаємодія між пацієнтом та професіоналом, її особистий приклад
Таким чином, вмотивований лікарем Людмилою Піляй, 45-річний пацієнт Т, протягом певного часу зміг таки позбутися від тютюнокуріння. Він власними силами, за допомогою своєї сімейної лікарки, зміг покращити якість свого життя, став менше кашляти, краще спати. Відмова від цієї шкідливої звички дала йому шанс не захворіти на інфаркт міокарду, як батько.
Як краще та науково обґрунтовано забезпечити ефективну комунікацію про неінфекційні захворювання, визначено в Комунікаційній стратегії з попередження НІЗ в Україні на 2023-2030 роки. Про це детально за різними розділами та етапами розповіла Інна Бєлікова, кандидат медичних наук, доцент Полтавського державного медичного університету. Вона звернула увагу на те, шо в умовах воєнного стану комунікація щодо НІЗ залишається пріоритетним завданням для фахівців сфери охорони здоров’я та громадського здоров’я.
Про досвід проведення на Полтавщині інформаційних кампаній з питань охорони здоров’я та як краще й ефективніше співпрацювати з представниками медіа, презентувала фахівець Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю ОВА Юлія Кравець. Вона розповіла, що у донесенні необхідної інформації головне, щоб джерела були офіційними, зокрема від державних установ у поєднанні з цікавими та актуальними деталями. Пані Юлія порадила лікарям використовували зрозумілу мову, уникати складних термінів.
Які сімейним лікарям використовувати в своїй практиці дієві канали комунікації з НІЗ розповіла фахівець відділу промоції здоров’я та профілактики НІЗ КП «ПОЦГЗ ПОР» Світлана Савченко. Аналіз скарг від пацієнтів свідчать, що найчастішими першопричинами виникнення конфліктних ситуацій при наданні медичних послуг, є саме проблеми у спілкуванні між лікарем та пацієнтом. Тоді як успішна комунікація впливає як на профілактику хвороб, так і на результати лікування. Пані Світлана повідомила про важливість використання під час комунікації інформації про НІЗ з офіційних джерел, з використанням календаря актуальних тем та оздоровчих днів ВООЗ, комунікаційних рамок МОЗ України та НСЗУ тощо. Мотивацією для сімейних лікарів Полтавщини було її до них звернення: Полтавські сімейні лікарі – класні! Полтавські сімейні лікарі – не гірші за європейських! Полтавські сімейні лікарі вміють та можуть набагато більше та набагато краще!
Презентацією «Ділимося з пацієнтами «секретами здорового життя» через соціальні мережі. Сімейний лікар-блогер» поділилася фахівець із зв’язків з громадськістю та пресою Центру знань з НІЗ Марина Дзюба. Вона розповіла, зокрема, про загальні рекомендації до ведення соцмереж та блогів щодо тематики НІЗ. Спільно обговорили як розробляти елементи комунікаційної стратегії, успішно визначати цільові аудиторії особистого блогу, створювати дієві ключові повідомлення. Пані Марина навела приклади представників медичної блогосфери України у тому, як через соціальні мережі можна надихати пацієнтів на зміни поведінки на користь здорових звичок та профілактику захворювань.
Дуже цікавим для учасників тренінгу був досвід роботи Центру комунікацій та пацієнтських сервісів КП «ПОКЛ імені М.В. Скліфосовського ПОР», який презентувала його керівниця Ольга Цвігуненко. Вона розповіла, що створення в обласній лікарні нового структурного підрозділу – центру комунікацій та пацієнтських сервісів дозволило встановити нові стандарти комунікації з пацієнтами. З липня 2024 року КП «Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М.В. Скліфосовського ПОР» запроваджує нові сервіси: пілотує онлайн-запис на консультації до фахівців, розробляє програми навчання для сервісних служб (медреєстратори, немедичні працівники), забезпечує інформаційну підтримку пацієнтів, а також виконує функції пресслужби. Створений в обласній лікарні контакт-центр працює як новий, дуже зручний для пацієнтів рівень медичних сервісів та комунікації. Пані Ольга надала рекомендації для розвитку комунікацій в центрах первинної медико-санітарної допомоги, відповіла на численні запитання.
Воркшоп учасники тренінгу присвятили розробці ключових повідомлень з профілактики факторів ризику виникнення неінфекційних захворювань для різних цільових груп, а також практикуму з організації інформаційних кампаній та створення постів в соціальних медіа та блогах.
Сімейні лікарі їхали додому з цього тренінгу натхненні новими знаннями та вміннями щодо ефективних моделей комунікації з пацієнтами. Про це вони поділилися в анкетах зворотнього зв’язку та виявили бажання взяти участь у нових подібних зустрічах.
КП «Полтавський обласний центр
громадського здоров’я ПОР»
Підпишіться, щоб отримувати листи.