18 травня 2024, 11:24
Метою зібрання, що тривало у змішаному (онлайн/офлайн) режимі, стала консолідація зусиль філософів, істориків, педагогів, працівників музейної сфери в осмисленні взаємозв'язку науки, освіти, ідеології та пам'яті як важливих складових культурного коду, який формує національну ідентичність та сприяє розвитку і процвітанню нації.
Напрямами роботи «круглого столу» було обрано такі:
Серед кола учасників заходу – освітяни-науковці, методисти та вчителі-практики, філософи і викладачі історії, представники музеїв із Полтавщини та Харківщини, тренери з міжнародного гуманітарного права, представництво Українського інституту національної пам'яті в Полтавській області.
Засідання «круглого столу» відкрив Вадим Пилипенко, перший заступник директора ПАНО ім. М.В. Остроградського, к. пед. н., який наголосив на актуальності тематики заходу. «Сьогодні ми говоримо про чинний розвиток нації. Питання, винесені на обговорення, – це питання нашої ідентичності і самосвідомості», – підкреслив він. Відзначивши роботу, яка проводиться академією у зазначеному напрямку, Вадим Валерійович згадав про Концепцію національно-патріотичного виховання, що розробляється у Полтавській області, організацію навчально-виховних заходів, роботу з учителями регіону, проведення Обласного ярмарку кращих розробок уроків та заходів з елементами військового спрямування, а також побажав учасникам «круглого столу» плідної роботи.
Актуальність комплексного підходу та розробки стратегічних рішень щодо сучасних викликів у питаннях, які стосуються історичної пам'яті, ідеології та освіти, висвітлила у своєму виступі Тетяна Бондар, к.філос.н., завідувач кафедри філософії і економіки освіти. Підкресливши важливість самоусвідомлення нації і очищення від шаблонів тоталітарного минулого, а також розуміння тактики й ідеології ворога та цілеспрямоване протистояння їй, спікерка відзначила, що не випадково на захоплених територіях окупанти перш за все завозять свої підручники, програми і вводять російську мову навчання, а решту – знищують: «Збройною агресією ворог ставить під загрозу не лише територіальну цілісність України, але перш за все прагне знищити нас як націю, народ, що має інші цінності, культуру та історію. В наших умовах збереження історичної пам’яті та культурного спадку разом із активною просвітою (розвитком критичного мислення, медіа- та історичної грамотності громадян) стає актом опору та самоідентифікації».
Питання історичних знань як чинника формування національної пам’яті та національної ідентичності в умовах війни, деколонізацію і зміну свідомості поколінь розкрила у ґрунтовному виступі Людмила Бабенко, професор, д. іст. н., завідувач кафедри історії України Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Почесний краєзнавець України.
Про соціальні аспекти сталого розвитку в суспільстві змін, а також важливість активної соціальної позиції студентської молоді розповіла Лариса Грень, доктор наук з державного управління, професор кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. акад. І.А. Зязюна НТУ «ХПІ». Наголосивши на важливості збереження власної ідентичності, доповідачка торкнулася питання освітніх перспектив для випускників.
Особливості духовно-морального розвитку сучасної молоді в реаліях сьогодення, кліпове мислення, повага до вчителя та необхідність стратегічних освітніх рішень були розглянуті у виступі Станіслава Сапожникова, д. пед. н., професора кафедри інноваційних технологій з педагогіки, психології та соціальної роботи Університету імені Альфреда Нобеля. «Ми повинні чітко сформулювати, які саме цінності хочемо виховувати у молоді. Сьогодні маємо справу з постлюдиною, підходи до формування духовності/моральності якої мають бути кардинально іншими», – зауважив спікер.
Питання філософії проєктування і реалізації індивідуальної освітньої траєкторії педагога в умовах війни, а також важливість розроблення експериментальної моделі такої траєкторії для вчителя проаналізував у виступі Віктор Стрельніков, д. пед. н., професор кафедри філософії і економіки освіти ПАНО ім. М.В. Остроградського.
Про нескорений дух українства, життєву позицію Григорія Сковороди та мужнього колективу Національного літературно-меморіального музею Г.С.Сковороди, який був розбомблений (але не знищений!) окупантами, розповіла присутнім Ганна Ярміш, завідувач науково-освітнього відділу музею, який не припиняє роботу попри ситуацію. «Головним завданням Григорія Сковороди як педагога було виховання мислення, формування вільної людини, що любить свою землю. Ми створили артхаб “Ліберті” і готові продовжувати національно-патріотичне виховання, засноване на вченні Григорія Савича. Адже духовна зброя сильніша за тілесну. Віра народу в те, що ми єдині, нація, і повинні захистити свободу, свою землю і свої цінності – це найпотужніша зброя», – підкреслила спікерка.
Продовжила тему культурної спадщини і наступності у «Роздумах про українськість Гоголя» Катерина Чернова, старший науковий співробітник Національного музею-заповідника М.В.Гоголя, яка розповіла про міцне духовне й національне коріння письменника та його любов до України.
Тему збереження історичної пам'яті в умовах війни та роль міжнародного гуманітарного права розкрила у своїй презентації Тетяна Ланевська, старший викладач кафедри філософії і економіки освіти ПАНО ім. М.В. Остроградського.
І фундаментальним тематичним завершенням обговорення теми збереження національної пам'яті, протидії русизму та актуальність реальної і ментальної деколонізації став виступ «Національна пам'ять: що це таке і чому це важливо» Олега Пустовгара, представника Українського інституту національної пам'яті в Полтавській області, співробітника Управління забезпечення реалізації політики національної пам’яті в регіонах.
Наприкінці «круглого столу» учасники ухвалили проєкт рекомендацій, який було укладено на основі пропозицій, запропонованих спікерами напередодні та в день його проведення. Сергій Дудко, к.пед.н., заступник директора ПАНО ім. М.В. Остроградського, висловив вдячність усім доповідачам за плідну роботу та вручив подяки від керівництва академії.
Для ширшого обговорення педагогічною громадськістю матеріали заходу планується опублікувати у всеукраїнському науково-методичному журналі для педагогів «Постметодика» (https://pano.pl.ua/postmetodika).
Підготували: Тетяна Бондар, Ірина Дика
Брифінг (4)
Спікери (16)
Підпишіться, щоб отримувати листи.